Het laatste verenigingsnieuws

Beroepsvissers moeten weg uit De Loowaard

publicatiedatum: Dinsdag, 16 januari 2018

Beroepsvissers moeten weg uit De Loowaard Wat begon met een poging van beroepsvissers om via een kort geding sportvissers weg te krijgen uit de Loowaard, eindigde gisteren in een overwinning voor de hengelaars. De rechter in Arnhem oordeelde dat hengelsportvereniging De Graskarper uit Duiven het recht heeft in de 30 hectare grote plas te vissen en niet de beroepsvissers, omdat het visrecht aan De Graskarper is verhuurd. Beroepsvissers Komen junior en senior uit Terwolde en Deventer vissen sinds 2011 in de Neder-Rijn. Ze stelden dat zij op basis van een oud zakelijk visrecht als enige mogen vissen in de plas waar vissen uit de wijde omgeving komen overwinteren. Hun recht om de rivier te bevissen strekt zich volgens hen uit naar de plekken waar het rivierwater komt. De Loowaard staat in open verbinding met de rivier. Ze spanden in november een kort geding aan. De sportvissers zouden de plas leegvissen. Toen bleek dat de zaak ingewikkeld lag, wilden ze de zaak intrekken. De sportvissers kwamen daarop met de eis dat de beroepsvissers weggaan. Poging sportvissers te weren, eindigt met omgekeerd resultaat voor profs

Verandering van de Landelijke lijst van viswater.

publicatiedatum: Zondag, 14 januari 2018

Mededeling van Sportvisserij Nederland en HVD Doesburg